Rok 2023
Ekoburza
Znovu sme sa zapojili do našej tradičnej EKOBURZY. Jej cieľom je dať nový život veciam, ktoré už mnohí nepotrebujú, zároveň si možno za symbolickú cenu zaobstarať pekný vianočný darček, ale hlavne pomôcť a urobiť Vianoce bohatšie našim opusteným mačičkám a psíkom v útulkoch. A to sa aj podarilo. Za výťažok z burzy sa zakúpia potrebné veci pre psíkov a mačičky. Ďakujeme všetkým, ktorí sa do burzy aktívne zapojili.
Zábavná vedecká exkurzia - navštívili sme Planetárium a Botanickú záhradu.
Ako vyzerá Slnečná sústava?
Nech sa páči, pozrite sa.
Rybárčime
Amaveťáci sa stali členmi rybárskeho zväzu a pravidelne sa zúčastňujú rybačiek
.
Festival vedy a techniky
Hvezdáreň a Banské múzeum
Navštívili sme planetárium v Rožňave. Pohodlne sme sa usadili na podložkách a vychutnali si premietanie dokumentu Rosetta. Dozvedeli sme sa, že ide o kometárnu sondu, ktorej modul pristál na kométe Čurjumov-Gerasimenko. Ku kométe dorazila po desaťročnom putovaní. Čas sme vyplnili aj návštevou banského múzea, keďže celý región Gemer má bohatú hutnícku históriu. Exkurzia nám priniesla nové poznatky.
Programujeme roboty Photon
V rámci Európskeho týždňa programovania sme získali grant v projekte Code and week a vyskúšali sme si programovanie detských robotov Photon.
Autíčko Pro -Bot sa nám páči
Zapojili sme sa do Európskeho týždňa programovania s programovateľným autom Pro-Bot.
Krásny a zaujímavý Liptov
Zúčastnili sme sa exkurzie v Liptovskom Mikuláši a vo Vrbici. Najprv naše kroky viedli do rodného domu Martina Rázusa a Márie Rázusovej Martákovej, kde nás privítala krásna záhrada, množstvo kníh, originálne zariadený dom a hlavne erudovaný a naozaj mimoriadne zasvätený výklad p.sprievodcu. Dozvedeli sme sa množstvo príhod, zaujímavosti a faktov zo života Rázusovcov. Potom sme sa presunuli do Múzea Janka Kráľa v Liptovskom Mikuláši, kde sme si vyskúšali dereš, videli sme v mučiarni rôzne nástroje, ktoré sa v minulosti používali pri vymáhaní priznaní. V múzeu sme sa dozvedeli množstvo zaujímavostí zo života Janka Kráľa a histórie Liptovského Mikuláša. Navštívili sme aj originálnu miestnosť, kde bol vypočúvaný Juraj Jánošík. Exkurziu sme zakončili s množstvom nových poznatkov a strávili sme krásny deň na krásnom Liptove.
Letný oddych
Prvé prázdninové dni sme si užili v krásnej prírode. Spoznali sme mnoho zaujímavého a lepšie sa vzájomne spoznali.
Kaštieľ v Betliari
Navštívili sme kaštieľ v Betliari, v ktorom sme sa zoznámili so životom Andrássyovcov, prezreli sme ich poľovnícku zbierku trofejí a navštívili sme aj anglický prírodný park v jeho areály, ktorý je Národnou kultúrnou pamiatkou. Vychutnali sme si piknik priamo pod vzácnym javorom s dobrotkami, ktoré nám pripravili naše výborné kuchárky. Na záver sme si rozdali pamätné mince, zberateľské bankovky, pohľadnice, čo to na zábavu a písanie.
Festival 4 živlov v Bratislave aj s našou účasťou
Navštívili sme Gemersko-malohontské múzeum a hvezdáreň
V piatok 28.4. sme sa sa vybrali na výstavu Milana Žiaka do Gemersko-malohontského múzea v Rimavskej Sobote. Deti si mohli pozrieť expozíciu preparovaných rýb, videli sme, aké udice sa kedysi používali a porovnali sme si súčasnú výbavu rybára s tou, ktorá sa používala v minulosti. Následne sme sa presunuli obzrieť si Slnko a naučiť sa zaujímavosti z vesmíru v miestnej hvezdárni.
Rok 2022
"KTO ŠIL MOJE ŠATY?"
V rámci témy Globálneho vzdelávania sme dozvedeli zaujímavé fakty o rýchlom módnom biznise, ktorý ničí naše životné prostredie tým, že sa prebytočné oblečenie dostáva na skládky a nerecykluje sa.
My sme sa rozhodli dať oblečeniu druhú šancu a využiť staré kúsky odevu na výrobu nových úžitkových vecí. Chlapci strihali tričká a dievčatá uháčkovali podložky na sedenie a rohožky.
Tiež sme zistili, koľko práce sa skrýva za výrobou takejto veci. Navštívili sme aj second handové obchody, ktoré predajom noseného oblečenia šetria našu planétu a tiež peňaženku.
ň
POMÁHALI SME ORGANIZOVAŤ EKOBURZU
V priebehu niekoľkých týždňov prispievali žiaci svojimi už nepotrebnými hračkami, knižkami či ozdôbkami do charitatívneho predaja a ako vidno z fotografií, predaj mal veľký úspech. Pomohli sme zorganizovať už 10. ročník Ekoburzy.
Aj takýmto spôsobom sa snažíme deti vychovávať k tomu, aby prispievali k ochrane životného prostredia na našej planéte.Aj malá pomoc robí zázraky. Ďakujeme všetkým, ktorí dnes prispeli svojou troškou dobrej veci. Výťažok v sume 303 € odovzdáme psíkom z Mestského útulku a mačičkám z OZ Vysnené mačky. Ešte raz vrelá vďaka. Aj malá pomoc robí zázraky.
Ďakujeme
AKO MAŤ RÁD FYZIKU?
FYZIKA nie je NUDA. Exkurzia do Vedecko - technického múzea v Košiciach nám ukázala nový level vyučovania fyziky a ďalších prírodovedných predmetov.
SKÚSILI SME GEOCACHING
Vyskúšali SME geocaching. Geocaching je celosvetová hra, ktorú zbožňujú milióny ľudí.
Spočíva v tom, že na základe GPS súradníc sa má človek dostať na určité miesto a nájsť tam skrýšu – kešku. Ak sa nálezcovi niečo v skrýši páči, môže si to zobrať. Podmienkou však je, že do kešky niečo nové dá. Pri hľadaní skrýše, jej otváraní a zapisovaní nesmie človeka nikto iný vidieť. Je to dôležité, pretože by sa keška prezradila a niekto by ju mohol znehodnotiť.
LEGO NÁS BAVÍ
Najobľúbenejšou činnosťou detí je stavAnie zo stavebnice LEGO.
Deti preukázali veľkú fantáziu a pod ich šikovnými rukami vyrástli krásne stavby a rôzne postavičky z LEGA.
TÝŽDEŇ PROGRAMOVANIA
Naše aktivity v rámci Týždňa programovania sme poňali populárno - náučne a venovali sme sa základom programovania v Minecrafte , edícia pre školy Education Edition.
Ďakujeme za spoluprácu študentke Gymnázia M. Kukučína Martine Székelyovej, ktorá našim žiakom ukázala čo všetko hrania dokáže Minecraft.
FESTIVAL 4 ŽIVLOV
V piatok 3. júna deti, ktoré sa hrajú s vedou, oslávili prvo-júnový deň detí hrou na vedcov. A veru, bola to súťaž so všetkým, čo k tomu patrí.
KEĎ MLADŠÍ POMÁHAJÚ STARŠÍM
Naši členovia v rámci projektu "Díky moc za pomoc" pomohli revúckym seniorom zvládnuť prácu so smartfónom.
A šlo im to spolu výborne.
RBA – ROBOTICKÝ BATTLE
Robotický Battle na Alejovej v Košiciach je súťaž pre žiakov základných škôl, ktorí majú záujem o robotiku. Súťaž má tri kategórie: racing, vlastný model a robotická výzva. Prezentovali sme sa v kategórii racing, kde bolo potrebné skonštruovať čo najrýchlejšie a najobratnejšie auto, ktoré bude zdolávať rôzne prekážky na trati. V racing Lego kvalifikácií naše auto splnilo technické podmienky súťaže a jedno kolo prešlo s časom, ktoré nás posunulo do B skupiny medzi 7 až 12 najlepších z 20 súťažiacich. V tejto skupine malo prejsť autíčko 5 kôl a prvé dve autá sa posunuli do najlepšej A skupiny. Tu sa nám už prestalo dariť.
So súťaže sme odchádzali s novými nápadmi a vylepšeniami robotického lega auta, ktorému sa budeme venovať budúci školský rok na LEGO krúžku.
STARÁ ZNÁMA DOMICA
Domica sa zaraďuje medzi jaskyne svetového významu a jej krásy a podzemné siene objavovali spolu s netopiermi. Presvedčili sa, že mimoriadna pestrosť kvapľovej výzdoby a bohatstvo tvarov právom radia Domicu medzi naše najkrajšie jaskyne.
Dnes sme okrem Domice navštívili aj zážitkové centrumSentinel, ktoré bolo vytvorené rekonštrukciou objektov Baníckeho múzea v Rožňave. V expozícii baníctva a hutníctva Gemera sme sa zoznámili s históriou gemerského baníctva a hutníctva od praveku po súčasnosť. Nechýbali ukážky prvotných dobývacích pracovných nástrojov, dopravných prostriedkov, banskej meračskej a osvetľovacej techniky.V areáli zážitkového centranás očarili unikáty - tretí najstarší parný valec na svete a jediný parný nákladný automobil Škoda Sentinel na Slovensku.
ZÁŽITOK V KOŠICIACH
“Neverte všetkému, čo sa vám predkladá. Skúmajte a presvedčte sa sami o všetkom.” J. A. Komenský
Stali sme sa súčasťou zážitkového vyučovania. V rámci exkurzie v Košiciach spoznávali zaujímavosti Botanickej záhrady UPJŠ, v ktorej sa dozvedeli na čo všetko sa používa rastlina Agáve, oboznámili sa s rozdelením rastlín podľa jednotlivých krajín, spoznali rozmanité druhy kaktusov, exotických rastlín. Počas prehliadky spoznávali citrusové rastliny a boli oboznámení aj so spôsobom výroby cibetkovej kávy. Súčasťou exkurzie v Botanickej záhrade bola aj Mini Zoo a vonkajšia expozícia.
Druhá časť zážitkového vyučovania patrila predmetu dejepis. Spolu so sprievodcom sme sa vydali po stopách jednotlivých pamiatok mesta Košice. Okrem iného sa dozvedeli, že Dóm sv. Alžbety je najväčším chrámom na Slovensku a najvýchodnejšou katedrálou v Európe. Spoznali Miklušovu väznicu a katov byt, ako aj ďalšie kostoly a pamiatky, ktoré tvoria významnú súčasť histórie mesta Košice. So záujmom sme počúvali aj o uličke remesiel, ktorá sa nachádza v centre mesta. Taktiež sme sa dozvedeli, že v Košiciach sa nachádzajú vysoké a stredné školy.
Domov sme sa vracali s novými zážitkami a dojmami a to vďaka výnimočnému dňu strávenému v Košiciach.
NÁVŠTEVA MÚZEA SNP
Naše kroky tentokrát viedli do Banskej Bystrice, do Múzea SNP. Mali sme široký úsmev na tvári a rozžiarení po šplhaní sa na vozne a ich podliezaní sme vošli do priestorov múzea. Zvážneli sme a v úplnom tichu počúvali príbehy, zaujímavosti aj samotné fakty, ktoré nám počas hutného výkladu rozprával náš sprievodca. Prechádzali sme na časovej osi od obdobia 1. svetovej vojny a vzniku ČSR, cez nástup fašizmu a nacizmu až po obdobie SNP, nezabúdajúc na holokaust nielen slovenských Židov. Pohybovali sme sa po celej Európe, ale aj svete a čo bolo najdôležitejšie, balansovali sme na osi dobra, ľudskosti, pomoci, nasadenia vlastného života a zla, zákernosti, nadradenosti a povýšení ega jednotlivca. Zaujali nás vystavované predmety – rôzne zbrane, vyznamenania na uniformách, samotné uniformy, dokonca aj vynálezy na ručný pohon – gramofón, vysielačka či zubárska vŕtačka. Bol to veľký priestor. Priestor na pomyslených osiach, mapách aj priestor samotného múzea. Miestami sme sa rozhodli sadnúť si a ďalej počúvať zaujímavé slová nášho sprievodcu. Pri modlitbe malého chlapca v multimediálnej výstave múzea nám prešiel mráz po chrbte a prepojil sa s úvodným videom o narastaní hrozby z obdobia pred a počas 2. svetovej vojny. Pochopili sme odkaz súsošia s názvom Obete varujú, hoci pri príchode do múzea náš šokoval a pýtali sme sa: „Prečo? Čo to znamená? Veď je to depresívne“.
Na záver len skonštatujeme, aj tí najväčší beťári z nás pozorne počúvali, sklonili hlavu nad tým všetkým a slovami „bolo to zaujímavé“ si uvedomili, že zlo skutočne tvorí v ľudských životoch hrôzu a je nevyhnutné, aby sme sa poučili z predchádzajúcich dôb a naplnili tak zmysel vety „Historia es magistra vitae“.
NAVŠTÍVILI SME STREDOSLOVENSKÉ MÚZEUM
Pekný deň sme strávili v Banskej Bystrici. Cieľom našej cesty bolo stredoslovenské múzeum, konkrétne Matejov dom. Tento viac poschodový dom bol postavený za vlády panovníka Mateja Korvína a slúžil ako sklad rôznych surovín či zbraní. Expozícia múzea nám poskytla pohľad do čias, keď Banská Bystrica bola známym banským mestom, v okolí ktorého sa ťažila meď a fungovali v ňom rôzne remeselné cechy. Dozvedeli sme sa, ako mesto vtedy vyzeralo, pokiaľ siahali hradby a že na námestí bývali bohaté nemecké rodiny, z ktorých sa volil richtár.
Z ostatných vystavených exponátov chlapcov zaujali najmä vystavené zbrane, dokonca si vyskúšali aj helmu vojaka, ktorá bola neuveriteľne ťažká.. Na pamiatku bolo možné vyraziť si aj mincu, ktorá z jednej strany zobrazuje erb mesta a z druhej Matejov dom.
Pekné počasie nám umožnilo popozerať si aj okolie múzea, baštu, kostoly a tiež meštianske domy na námestí. Plní zážitkov a spokojní, že sme po dlhom čase mali šancu znovu vyraziť do sveta, sme sa vrátili domov.
PENIAZE ? AKO NA NE?
V rámci finančnej gramotnosti sme sa oboznámili s funkciami peňazí v spoločnosti, s ich historickým vývinom.
Ďalej sa dozvedeli niečo o jednotlivých formách peňazí a ich používaní. Najviac otázok u žiakov vyvolali práve jednotlivé formy peňazí, zaujímali ich najmä bezhotovostné peniaze a „skoro peniaze.“ V našej diskusii sme sa pristavili i pri populárnej téme Bitcoinu, ktorá im bola známa. Nasledovala skupinová práca, pri ktorej žiaci vytvorili projekty na tému: Peniaze a ich funkcie. V projektoch spracovali údaje a informácie, ktoré boli pre nich z prezentácie o tejto téme najzaujímavejšie a pokladali ich za dôležité. V závere sme sa porozprávali o výdavkoch v domácnosti a urobili sme si aktivitu s názvom: „Nevyhnutnosť alebo zbytočnosť?“ Najskôr sme sa porozprávali o tom, aké výdavky majú domácnosti a potom mali žiaci rozdeliť v rámci skupinovej práce tieto výdavky na nevyhnutné, zbytočné a nepravidelné. Aktivita bola pre žiakov zaujímavá a rozdelenie jednotlivých výdavkov domácnosti zvládli.
AKO SME ČISTILI RIEKU
Po niekoľko ročnej prestávke sme sa znovu zapojili do známej akcie čistenia rieky v našom meste.
VODNÝ SVET
Dnes sme sa dozvedeli, ako by to v čistých riekach mohlo vyzerať a aký je vodný svet okolo nás. Na naše zvedavé otázky odpovedala pani Ing. Jana Šmidtová, pracovníčka Správy Národného parku Muránska planina, ktorá k nám zavítala v pondelok 25. apríla 2022. Okrem video nahrávok vodného sveta priniesla aj model rieky, na ktorom sme si žiaci modelovali svet ,aký je v rieke a okolo nej, alebo aký by mohol byť, keď budeme voči prírode priateľský a nebudeme ju znečisťovať a ničiť.
VČIELIE POPOLUDNIE
Aktivity dnešného popoludnia boli zamerané na získanie vedomostí zo života včiel - životného cyklu, zaujímavostí, ich významu pre človeka a pre prírodu, Naučili sme sa, aké včely žijú v úli aj prečo sú včielky dôležité. Veď ak uhynie posledná včela, ľudom zostávajú 4 roky života...
ÚSMEV VĎAKA AMAVETU
Úsmevy na tváričkách detí sa nám podarilo vyčariť vďaka Amavet klubu 958
a ich iniciatíve #podajnotebookdalej. Počítačové zostavy s wifi pripojením určite pomôžu žiakom pri dištančnom vyučovaní, príprave na vyučovanie a tiež pri rozvoji ich záľub.
Ďakujeme.
Merali sme čas
S našimi najmladšími členmi sme spoznávali, ako sa meria čas.
Rok 2021
SÚŤAŽ JUNIOR INTERNET
Kategória Junior Text je určená pre autorov, ktorí radi píšu. Prihlásiť môžu text na vyhlásenú tému, ktorá sa mení v každom ročníku súťaže. Téma pre rok 2021: Akú podobu by mala mať veda, ktorá bude hnacím motorom Slovenska i celej EÚ?
Tu je príspevok Barborky Reviľákovej z 8.C
Čo je veda?
Veda je ucelený systém overených poznatkov o konkrétnej realite, ktoré sú usporiadané do logického systému a boli získané pomocou vedeckých metód.
Vplyv vedy
Vplyv vedy na náš každodenný život je neprehliadnuteľný. Či už ide o teoretické poznanie, ktoré veda poskytuje, alebo o technológie, ktoré sú na ňom založené, súčasná veda preniká mnohorakými spôsobmi do rôznych oblastí nášho života. Informácie o Zemi a jej mieste v Slnečnej sústave či našej galaxii, poznatky o genetickom pôvode niektorých ochorení, ale aj poznatky o vplyve rodinného prostredia na náš vývin, či poznatky o našej minulosti, o našich predkoch a ich kultúrnej a politickej histórií – tie všetky dokumentujú, ako veľmi sú naše presvedčenia o svete a spoločnosti formované výsledkami vedeckého bádania tej či onej disciplíny. Podobne – a vari ešte v zjavnejšej podobe – to platí o technológiách rozličného charakteru, od čoraz automatizovanejších dopravných prostriedkov, cez telekomunikačné technológie, diagnostické zariadenia až po špecializovanú techniku. Všetky tieto prostriedky, ktoré denne využívame, fungujú vďaka aplikácií teoretického poznania, ktoré je plodom vedeckého výskumu.
Čo si myslím o vede ja?
Veda je očarujúci smer. Každý deň prekvapujú vedci z celého sveta novými objavmi, ktoré menia svet. Pokroky vo vede menia náš svet neuveriteľnou rýchlosťou. Podľa mňa je veda užitočná, no veľakrát aj nebezpečná. Nepáči sa mi, že v niektorých výskumoch sa testuje na zvieratách. Technologické pokroky nahrádzajú osobný kontakt medzi ľuďmi. Niekedy sa rodina, susedia, priatelia navštevovali a debatovali. Dnes sa rodiny rozpadávajú, susedia sa nenávidia. A vinník? Tým je technológia. Všetko má však svoje pozitíva a negatíva.
Ako nám môže pomôcť veda?
Veda nám pomáha v rôznych disciplínach. Či je veda potrebná? Keby svet bol bez vedy, nemali by sme žiadne lieky, žiadne technické vymoženosti, žiadne poznatky z medicíny, chémie alebo biológie. Aktuálne na celom svete ide hlavne o potrebu zvládnuť pandémiu koronavírusu. Vedci vytvorili testy na koronavírus, vakcíny, lieky a taktiež objavujú nové mutácie vírusu a snažia sa odpovedať aj na to, ako sa šíri.
Čo môže veda urobiť pre spoločnosť?
Posledné mesiace preukázali, že veda a výskum sú nevyhnutne potrebné a významné oblasti ľudskej činnosti, ktoré ovplyvňujú kvalitu nášho života. Uvedomili sme si silu, ktorá sa skrýva v ľudskom ume, inteligencii, čo všetko majú odborníci, výskumníci a vedci v rukách. Ukázalo sa v plnej šírke, ako sú veda a výskum nevyhnutné pre ľudstvo, pre spoločnosť.
Barbora Reviľáková
SÚŤAŽ JUNIOR INTERNET
Príspevok do súťaže Junior Internet - kategória Junior Text. Autorkou je Daniela Ďurišková z 9.B.
Akú podobu by mala mať veda, ktorá bude hnacím motorom Slovenska aj celej EÚ?
Čo nás priviedlo k dnešnému typu vedy?
Pozrime sa na to z minulosti... Veda siaha už k naším neskúseným predkom z praveku, starovekým Grékom, Egypťanom či Rimanom. Nepozerám sa na ňu teraz z odborného hľadiska. To kde sme teraz, by sa bez vedy, vytrvalého skúmania, posúvania možností nikdy nebolo udialo.
Ani najväčší odborník by na 1000% nevedel opísať to , čo všetko inteligencia a zmýšľanie človeka dokáže. Privilégium ľudskej inteligencie a zmýšľania dovoľuje posúvať nie len vedcov, ale aj bežných ľudí . Mnoho našich nápadov síce pomáha nám, no nepomáha našej planéte. K tomuto sa viaže téma zelenej ekonomiky.
Zelená ekonomika
Zelená ekonomika sa vzťahuje a zameriava hlavne na znižovanie rizík a nástrah , ktoré vytvárame životnému prostrediu. Správa spred pár rokov hovorí veľmi pravdivo, že pokiaľ má zelená ekonomika fungovať, musí byť nie len efektívna, ale aj spravodlivá. K tomu aby mohla fungovať sa viaže XY faktorov.
Súčasná veda
Vedci majú v dnešnej dobe vysoké ambície na to, aby priviedli planétu, jej zdroje a fungovanie na správne koľaje a aby sme spoločnými silami nezruinovali aj to, čo ešte dýcha nádejou. Je asi zbytočné rozoberať tému ako sa správame k svojmu okoliu. Ako čerpáme zdroje planéty a ničíme to, čo sa na Zemi roky vyvíjalo a chránilo. Či už sú to zvieratá, prostredie, príroda atď. Za pozitívne berme to, že ľudia z minulosti by pozerali, čo veda dokazuje a kam až sa posúva. Ako digitalizácia a modernizácia zvyšuje kvalitu bežného života, ako ho v nohých prípadoch dokáže uľahčiť, či už spôsobom komunikácie, pomoci ľuďom, ktorí si sami nevystačia a pomáhajú im roboty, ktoré fungujú v zahraničí ako pomocníci pri zvládaní tejto situácie. Stále sa zdokonaľujú a sú stále žiadanejšie, majú zmýšľanie a inteligenciu a sú naprogramované k stereotypu života bežného človeka. Nič však nie je dokonalé, roboty sú len prístroje a my sme LEN ľudia, čo znamená , že ,,chybička se občas vloudí´´, a z môjho pohľadu aj napriek všetkým svojím funkciám roboty nenahradia čaro živej ľudskej komunikácie.
No a akú podobu by mala mať hnacia veda?
Už teraz je všetko na vysokej úrovni, no kedykoľvek sa môže čokoľvek pokaziť a každý nápad môže zlyhať. Avšak podľa môjho názoru, by mali vedci vo svojom obore vedy posúvať svoje nápady, vylepšenia a ambície nahor. Podstatné je, aby sa vedci zo žiadnej krajiny nespoliehali čisto na zahraničie (samozrejme sme tu na to, aby sme si pomohli), no nikdy nevieme , kedy si budeme so svojimi možnosťami vystačiť sami, ako napríklad ako v týchto dňoch, kedy by obyvatelia nutne potrebovali vakcínu či liek, ktorý by zastavil celé šialenstvo. Čo tým chcem povedať je, aby vedci na Slovensku , ale aj celkovo vo svete prišli s nápadom v prvom rade na šetrenie energie, záchrany životného prostredia, zmiernenia šialenstiev vo svete, s nápadom ako posunúť humanitné, prírodné, spoločenské či lekárske vedy.... Aby sa veda s ,,výbušným´´ nápadom presadila doma aj v zahraničí a posunula ľudstvo vpred, aby ubezpečila ľudí, že sa nemusia báť nových vynálezov, nápadov, prístrojov a plánov. Cieľom svetovej vedy by malo byť spríjemniť kvalitu života, posunúť ho opäť na novú , lepšiu úroveň, modernizovať a zároveň nezničiť to, čo je najkrajšie a najvzácnejšie, ponaučiť nepoučiteľných ľudí, v ktorých z veľkej časti problémy dnešnej doby pramenia , pripraviť nastávajúcu cestu po poznaní pre následníkov ich povolania. Nuž napokon budúcnosť nás, našu Zem a naše možnosti nezachráni. Veda naberá na sile každým okamihom, ktorý môže niekedy znamenať všetko. Napokon nič konkrétne, nič iné, len pokračovať v stopách, ktoré boli ponechané a zdokonaľovať, vylepšovať a modernizovať ich. I tak sme už pomerne ,,rozmaznaní´´ a na otázku ČO BY SME BEZ VŠETKÉHO, ČO JE PRE NÁS SAMOZREJMOSŤOU ROBILI, by s istotou odpovedal len málokto.
Daniela Ďurišková
FESTIVAL 4 ŽIVLOV
Blahoželáme členovi nášho klubu Leovi Gombárovi za skvelú reprezentáciu na celoslovenskej prehliadke súťaže Festival 4 živlov.
Leov projekt s názvom Môže vzniknúť z tunelu unikátna cyklojaskyňa? bol ocenený za originálny prístup k občianskej angažovanosti.
Obľúbené LEGO
LEGO kocky sú malé a spojiť ich nie je jednoduché ani pre mnohých dospelých. Hra s nimi pomáha deťom (aj dospelým) rozvíjať jemnú motoriku. Menej známy je fakt, že rozvoj jemnej motoriky a koordinácie medzi rukami a očami má pozitívny vplyv aj na rozvoj mozgu. Stavaním podľa návodu deti zbierajú skúsenosti a učia sa rôznym technikám stavania. Tie neskôr dokážu využiť pri stavaní vlastných diel. Stavanie Lega u detí rozvíja kreativitu, bez ohľadu na to, ako stavajú. Okrem toho sa rozvíjajú matematické schopnosti, priestorové myslenie, trpezlivosť a vytrvalosť. Preto sa stavaniu lega venujeme vždy, keď je to možné.
FESTIVAL 4 ŽIVLOV
Od septembra pracujú žiaci na našej škole okrem klasických záujmových krúžkov aj v krúžkoch #Amavet - Asociácia pre mládež, vedu a techniku v rámci národného projektu inovatívna forma neformálneho vzdelávania prírodovedných a technicko-vedných gramotností .Cieľom krúžkov je pripraviť žiakov na celoštátnu žiacku vedeckú konferenciu - Festival 4 živlov. Deviataci si vybrali ako nosnú tému vedeckého projektu sysle na Muráni a kedže syslíky na Bielych vodách pri Muráni už spia, tak mladí vedátori zamierili na exkurziu do Rimavskej Soboty, kde sa konala interaktívna výstava Syseľ. Sprevádzal ich Ing. Ervín Hapl, šéf občianskeho združenia Živá planéta. Nazbierali nové poznatky, ktoré budú využívať pri príprave žiackeho vedeckého projektu.
Spoznávame Šomošku
Aj tento rok sme sa vybrali a obdivovali Šomošku.
Je to chránené územie v doline Šiatorského potoka v Cerovej vrchovine východne od Šiatorskej Bukovinky priliehajúce k slovensko-maďarskej štátnej hranici vyhlásené v roku 1954 na ochranu morfologicky výrazného kopca – vulkanického neku s prechodom do krátkeho lávového prúdu s unikátnou ohnutou päť- až šesťbokou stĺpovou odlučnosťou bazaltu („Kamenný vodopád“) – s pestrou mozaikou biocenóz a výskytom viacerých chránených druhov rastlín a živočíchov. Na vrchole stojí hrad Šomoška (samostatné heslo). Rezervácia je súčasťou chráneného vtáčieho územia Cerová vrchovina-Porimavie (súčasť sústavy Natura 2000).
Hrad Šomoška. Zrúcanina gotického hradu nad maďarskou obcou Somoskő pri slovensko-maďarskej štátnej hranici v Cerovej vrchovine juhovýchodne od Šiatorskej Bukovinky na 490 m vysokom bazaltovom kužeľovitom vrchu – vypreparovanom sopečnom prívodnom kanáli (lávovom necku). Pochádza zo 14. storočia, bol súčasťou reťaze strážnych hradov, ktoré bránili prístup k banským mestám. Po potlačení Rákocziho povstania začal postupne chátrať a na začiatku 19. storočia zhorela jeho posledná veža po zásahu bleskom. Hrad zachránila až rozsiahla konzervácia a čiastočná rekonštrukcia, ktorí trvá od roku 1972 dodnes.
Kamenné more a kamenný vodopád pod hradom Šomoška. Útvary na severovýchodnom svahu hradného vrchu: kamenné more z bazaltových hranolov vzniklo mrazovým zvetrávaním v starších štvrtohorách. Povyše mora sa nachádza kamenný vodopád – skalná stena vysoká 9 m s unikátnou päť- až šesťbokou odlučnosťou bazaltu okraja sopečného komína, resp. krátkeho lávového prúdu, odkrytá v 14. storočí ťažbou bazaltu na výstavbu hradu.
Výlet sa nám veľmi páčil a stal sa už tradíciou leta.
Konferencia mladých vedátorov
V uplynulom týždni sme zorganizovali už 2.ročník Konferencie mladých vedátorov.
Je vstupenkou na hravú formu vedecko-technickej súťaže, ktorú organizuje AMAVET - asociácia pre mládež, vedu a techniku pod názvom Festival 4 živlov. Žiaci hravou formou bádajú a svoje výsledky prezentujú formou posterov. V tomto roku najhodnotnejšie projekty predviedli:
Voda - základ života
Znovu sme využili rovesnícke vzdelávanie a starší členovia Amavet klubu si pripravili zaujímavé aktivity pre tretiakov na tému voda. Vytvorili kolobeh vody v prírode, a rôzne súťaže, kde si zábavnou formou osvojovali poznatky o vide a jej význame pre život. Súčasťou aktivít bola aj pohybová činnosť - ako inak, na tému voda :)
PO STOPÁCH TAJOMNÝCH MEGALITOV STONEHENGE
Vybrali sme sa odhaľovať a skúmať tajomstvá megalitických stavieb Stonehenge. Naše objavy dopadli výborne.
Zistili sme, že Stonehenge je kamenná stavba postavená v kamennej dobe a používaná až do doby bronzovej. Zároveň sa táto stavba pokladá aj za najstaršie slnečné hodiny. Stavba je situovaná v blízkosti mestečka Amesbury v anglickom grófstve Witshire, asi 13 kilometrov severozápadne od Salisbury.
Táto téma nás veľmi zaujala.
Múzeum SNP v Banskej Bystrici
Múzeum SNP v Banskej Bystrici patrí medzi najznámejšie múzeá, ktoré sa zameriavajú na vojenské dejiny Slovenska v období prvej a druhej svetovej vojny a povojnového obdobia. Netradičnú architektúru, ktorá symbolizuje tragédiu vojny, dopĺňa pozoruhodná expozícia, ktorá návštevníkom približuje ťažké obdobie slovenských dejín.
Pokladáme za veľmi dôležité, aby dnešná generácia poznala históriu Slovenska a hrôzy vojny, aby sme na tento odkaz nikdy nezabudli. Preto sme toto múzeum zaradili do programu nášho letného výletu.
AMAVET POMÁHA
V mene našich žiakov úprimne ďakujeme Amavet klubu 958 a ich iniciatíve #podajnotebookdalej .
Darované počítačové zostavy veľmi pomôžu deťom v príprave na vyučovanie a pri komunikácii žiakov aj rodičov so školou.
Veľká vďaka.
AKO ZATOČIŤ S ODPADOM.
V Amavete sa snažíme viesť deti k ochrane prírody a životného prostredia. Zamysleli sme sa, koľko odpadu dokážeme vyprodukovať a bolo to hrozné zistenie. Preto sme trošku porozmýšľali a prišli na to, že niektoré nemusia skončiť v odpadovom koši, ale sa nejakým spôsobom dajú znova použiť.
Takže, čo s odpadom? HĽA tu je výsledok...
BUĎME ZDRAVÍ
Práve v tomto jesennom období, plnom chorôb a zdravotných ťažkostí, je dodržiavanie zásad správnej životosprávy veľmi dôležité. Preto starší členovia Amavetu pripravili zaujímavé aktivity pre mladších kamarátov a im sa to veľmi páčilo. Ochutnali nové druhy ovocia a zeleninky a naučili sa veľa nových vecí.
Minulosť ako zrkadlo vedeckej budúcnosti?
Náš život od nepamäti ovplyvňuje veda. Ľudia sú po stáročia ovplyvňovaní novými technológiami a lapajú po dosiaľ neprebádaných informáciách. Vlastne môžeme povedať, že veda a technológia každého času dokazuje, že predchádzajúce objavy sú nesprávne alebo nedostačujúce. V skratke, čím viac sa ľudia dozvedeli, tým viac si uvedomovali, koľko toho nevedia. Nikto sa tým pádom nepozerá na minulosť, no ako povedal Dan Brown - „Kľúč k našej vedeckej budúcnosti je ukrytý v našej minulosti.“
Čo to teda znamená? Vieme, ako sa používa telefón, internet a svet nám pomaly nahrádza umelá inteligencia. No stále dookola si kladieme rovnaké otázky, aké si kládli ranní grécki filozofovia - otázky bytia, vzniku sveta a počiatku žitia. Nie každý sa s týmto tvrdením stotožňuje. Keby som Vám povedala, že napríklad objavy v modernej subatomike, konkrétne Heisenbergov princíp neurčitosti čerpá z posvätných Hinduistických kníh, ktoré sa nazývajú Upanišády. Heisenbergovi pomohli pri sformulovaní niektorých svojich teórií.
No niektoré informácie nás môžu klamať a miasť . “Premenil vodu na víno, chodil po vode“ - zaslepení túžbou po lepšom svete berieme mýty príliš vážne. Alchýmia sa zmenila na poviedky a čary. Ignorujeme fakt, že dávne mystéria stvorili rôzne povery, no to neznamená, že ony samé sú výmysly. Mystici a svätci písali spisy tak, aby ostali skryté pred priemerným človekom. Zahalili ich do siete symbolov a alegórie. Pokiaľ chceme pochopiť zmysel života, musíme objaviť naše vnútorné sily a stať sa našimi bohmi. Sila myšlienky je silnejšia, ako si myslíme. Znalosť minulosti môžeme využiť aj ako prevenciu voči určitým chybám, ktorým sme sa dopustili. Nespoliehať sa na indivíduá, ktorých existenciu sprevádzajú len poviedky. Študujme dávne spisy a hľadajme v nich skrytý význam, ktorý nám odhalí nové informácie o fungovaní nášho vedeckého sveta.
Akú podobu by teda mala mať veda, ktorá bude hnacím motorom sveta?
Podobu minulosti a osobnej osvietenosti. Pohľadom do dávnych čias sumarizujeme fakty, ktoré nám pomáhajú zostaviť si obraz a pochopiť, či už našu vedeckú alebo sociálnu budúcnosť. Dôjsť k vlastnej apoteóze- premeny ľudskej bytosti na božskú. Samozrejme, v zmysle byť sám sebe pánom a riadiť sa vlastným presvedčením. Moderná veda je také pomyselné pripomenutie si starej múdrosti. Pokiaľ zistíme systém fungovania minulosti a dávnych mystérií, tak sa nám otvoria dvere k novej, úspešnej budúcnosti.
Nehnať sa stále za niečím novým, no skúmať neobjasnené. To je kľúč k úspechu.
Nina Vavreková, 15 rokov
rok 2020
Festival 4 živlov
Dnes náš klub na online súťaži Festival 4 živlov reprezentovala Tamarka Molentová a Leo Gombár. Leov projekt bol ocenený komisiou.
Tu je Tamarkin postreh zo súťaže:
Na dnešnej videokonferencii Festival 4 živlov sa dokopy zúčastnilo 14 projektov. Dvaja chlapci za mladších žiakov a ostatní za starších žiakov. 7 projektov pracovalo v skupinách. Poslali nám časový harmonogram, ktorý priebežne aktualizovali podľa časového sklzu. Najprv išlo prvých sedem projektov potom nasledovala krátka prestávka a potom sa pokračovalo v ďalších projektoch a po skončení prezentácií sa potom hodinu a pol radila komisia o výsledkoch. Ja som išla po tej prestávke. Mohli sme si pripraviť prezentáciu v Power Pointe ak sme chceli. Na prezentovanie projektu sme mali stanovený 7 minutový limit aj keď niektorým sa to nepodarilo stihnúť do tohto limitu. Keď nás vyzvali na prezentovanie kto mal PowerPointovú prezentáciu si zapol zdieľanie obrazovky a začal prezentovať. Po jeho prezentácii sa začala krátka diskusia o projekte s hodnotiacou komisiou. Pýtali sa nás rôzne otázky a dávali nám rady ako by sme mohli náš projekt ešte vylepšiť. Mne napríklad aj poradili do neho zaradiť zúčtovanie koľko peňazí by sa ušetrilo používaním zmäkčovačov vôd. A nasledoval potom ďalší súťažiaci. V pondelok sme mali skúšobné pripojenie kde sme si skúsili zapnúť mikrofóny, kamery a zdieľanie obrazovky. Zo starších žiakov získali ocenenia asi 7 z toho dvaja špeciálne. A z mladších žiakov získali ocenenie obidvaja chlapci. Mne sa síce ocenenie nepodarilo získať, ale Leo bol úspešnejší
Videokonferencia mladých vedátorov
Vďaka podpore v rámci grantového programu Amavet sme organizovali Videokonferenciu mladých vedátorov, ktorá bola pre najlepších vstupenkou an Festival 4 živlov. Všetky prezentované projekty boli veľmi zaujímavé a inšpiratívne.
Rozhovory o bunke
Dnes, 16.1.2020 sme strávili poučné popoludnie. Zhovárali sme sa o význame buniek. Súčasťou bola aj praktická výroba modelov buniek, ktoré využijeme aj vo vyučovaní biológie
Robohranie
je súťaž v programovaní robotov pod záštitou Technickej univerzity vo Zvolene.
Náš, už ostrieľaný tím v zložení Leo Gombár a Milan Bukóci dnes v konkurencii ďalších dvanástich tímov nenašiel premožiteľa a zvíťazil so svojím robotom v prezentácii na tému "Zachráňme planétu." Chlapcom srdečne blahoželáme a ďakujeme za reprezentáciu klubu.
Filmovačka
5. marca sme absolvovali zaujímavé podujatie o dejinách a druhoch filmu. Príjemné stretnutie sme ukončili výrobou a prezentáciou filmových artefaktov a kostýmov a zahrali sme sa na filmárov a režisérov.
Svetový deň zdravej výživy
Dôležitosť správnej výživy a správnej životosprávy sme si pripomenuli aj tento rok zaujímavou diskusiou a prípravou zdravých pochúťok.
TÝŽDEŇ VEDY A TECHNIKY
Týždeň vedy a techniky práve prebieha, pozývame všetkých na zaujímavé online podujatia:
Programujeme v Scratchi
Vďaka podpore nášho klubu prostredníctvom grantového programu sa členovia klubu učia programovať v Scratchi.
Zvolili sme atraktívne Photon roboty, ktoré dokážu osloviť deti už od troch rokov, takže hravou formou sa učia programovať v programe Scratch.
Photon je svetovo prvou robotickou hračkou, ktorá sa dokáže zdokonaľovať spoločne s deťmi.
Deti sa zo všetkého najradšej učia tým, že s niečím neustále experimentujú, a práve za týmto účelom vznikol aj Photon. Vďaka unikátnemu systému "FREEDOM OF CUSTOMIZATION" môžete svojmu Photonovi vylepšovať schopnosti rovnakým spôsobom, ktorým získavame napríklad skúsenosti (expy) v počítačových RPG hrách. Za skúsenosti, ktoré získame plnením jednotlivých úloh si môžeme vylepšiť napr. rýchlosť kolies, reagovanie na určité zvuky alebo vyhýbanie sa prekážkam.
Ako rastie dieťa, tak sa mu Photon prispôsobuje - mení sa prostredie aplikácie, zvyšuje sa náročnosť úloh a postupne sa môže učiť aj zložitejšie programovanie. V prípade, že vás už prestane baviť riešenie jednotlivých úloh osamote, tak si môžete napr. zazávodiť s ďalším majiteľom Photona v multiplayer režime. Photon skrátka nie je len taká hocijaká hračka, ale je to skutočný priateľ a spoločník, vďaka ktorému sa deti nebudú nudiť, a ešte sa naučia niečo užitočného. A keďže je aplikácia v angličtine, učia sa aj tento jazyk hravou formou.
VESMÍRNE DOBRODRUŽSTVÁ
Členovia klubu Amavet sa každý rok tešia na tradičné Vesmírne dobrodružstvá. Tento rok sme kvôli pandemickej situácii nemohli navštíviť hvezdáreň, preto sme si v skupinkách, ale aj samostatne vyrobili 3D modely slnečnej sústavy, dozvedeli sme sa zaujímavosti o našich najbližších vesmírnych susedoch a o našom Slnku. Ďakujeme im za vynaloženú snahu.
ČERVENÁ STUŽKA 2020
1. december: je Deň boja proti nevyliečiteľnej chorobe.
V tento deň si každoročne pripomíname Svetový deň boja proti AIDS. Jeho symbolom je červená stužka. Celosvetovo si ho pripominame od roku 1988 . Skorá diagnostika a včasná liečba znamenajú pre infikovanú osobu dlhší a kvalitnejší život. Najúčinnejším prostriedkom na zabránenie jeho šírenia je prevencia.
Pozývame Vás do IT čajovne. Podujatie je organizované CVTI v rámci projektu IT akadémia.
rok 2019
FIRST LEGO LEAGUE V POPRADE
2.12.2019 sme sa zúčastnili regionálneho kola medzinárodnej súťaže FIRST LEGO league v Poprade s témou City Shaper.
Náš tím LeJAK tvorili: Leonard Erik Gombár, Milan Bukóci, Kristián Nemec, Sebastián Budziňák a Patrik Stoklas. Súťažilo sa v štyroch kolách: robot dizajn, tímová práca, prezentácia výskumného projektu a robot game.
V časti Robot Design sme počas 10 minút predstavili nášho súťažného robota, postaveného výlučne z lego kociek. V tímovej práci sme porozprávali o našej príprave na súťaž a súdržnosť tímu sme ukázali v úlohe postaviť najvyššiu vežu z kariet. V prezentácií výskumného projektu Terasa sme prezentovali naše predstavy o úprave nevyužitého priestoru našej školy. Náš projekt najviac oslovil porotu a získali sme v tejto časti 1. miesto.
V Robot Game mal náš robot na hracom stole, ktorý predstavoval simuláciu mesta, splniť 14 misií za 2,5 minúty. Podarilo sa nám zvládnuť 4 misie za 230 bodov. Po sčítaní bodov za všetky kolá sme sa umiestnili mimo stupňov víťazov.
Zo súťaže sme odchádzali vyčerpaní a sklamaní z umiestnenia, ale musíme priznať, že súperi boli silní. Veľké poďakovanie patrí rodičom Gombárovcom za pomoc a podporu pri príprave na súťaž, rodičom Nemcovcom za povzbudzovanie počas súťaže.
LEGO POPOLUDNIE
MINULÝ ROK LONDÝN, TENTO ROK PARÍŽ A ČO NA BUDÚCI ?
Spoznávame svet. Minulý rok to bol Londýn, a tento rok členovia klubu Amavet navštívili prekrásny Paríž. A bolo sa čo pozerať.
NOC V HVEZDÁRNI ROŽŇAVA
Prišli sme, stanovali sme, drevo zbierali sme,opekali sme, súťažili sme, tancovali sme, kino videli sme a hlavne v noci oblohu pozorovali sme ...a skoro vôbec nespali sme.
Exkurzia na hvezdárni sa nám zapáčila natoľko, že sme sa rozhodli stráviť celú noc v rámci výletu.
Okrem areálu, ktorý je už pripravený na naše letné aktivity - letné kino a astro tábory sme navštívili kalváriu, pozreli si film pod hviezdnym nebom, a tiež pozorovali hviezdy na oblohe samozrejme s odborným výkladom.
VÝLET TROCH PODÔB
Na Jána majú najväčšiu moc všetky živly - zem, voda i oheň. Preto sa zvykli počas najkratšej noci roka, páliť jánske ohne a vatry.
Na Jána sme využili všetky tri živly, objavili tri pôvaby neďalekej obce a ich výlet mal tri rôzne podoby.
Objav prvý:Pamätná izba Sama Tomášika. Hneď na začiatku slnečného dňa sme sa ocitli na Obecnom úrade a stretli sa aj s pánom starostom. Pamätná izba, ktorú sme navštívili, je formou stálej expozície fotokópií historických archívnych dokumentov a predmetov, poskytuje poznatky z histórie obce a obraz o živote a diele významného básnika a prozaika Sama Tomášika.
Objav druhý: Rímskokatolícky kostol Zvestovania Panne Márii s oltárom od Majstra Pavla z Levočepostavili v 13. storočí a jeho pôvab nás očaril. Je národnou kultúrnou pamiatkou a tretiaci potvrdili, že predstavuje jednu z najkrajších a najkomplexnejších ukážok gotického umenia.
Objav tretí:za obcou sa začína chalupársky raj. Po nenáročnej turistike sa nám ukázali malé drevené aj murované chyže s peknou faunou a flórou. Čas výletu začal mať úplne inú podobu. Čakala nás grill párty, stolný futbal, plavba lodiek šťastia a objavovanie všetkých dostupných krás prírody.
Myšlienka Sama Tomášika na záver...
,,Lebo aby národ vedel milovať a vážiť si svoje rodisko, svoju vlasť, aby nemal príčin za svoje sa hanbiť, ani za cudzie pachtiť a len to chváliť a obdivovať, čo nie jemu samému vlastné, ale cudzie..."
FESTIVAL ŠTYROCH ŽIVLOV V BRATISLAVE AJ S NAŠOU ÚČASŤOU
V piatok 7.6. sa naše mladé vedkyne zo 6.B triedy - Saška Hamarová, Petra Jankóšíková a Diana Vaššová zúčastnili v Bratislave Festivalu štyroch živlov.
Festival je prehliadkou vedátorských projektov žiakov základných škôl, ktorí prezentujú svoj projekt pomocou panelovej prezentácie. Princípom je prostredníctvom tvorby projektov podnietiť v žiakoch záujem o bádanie vo všetkých oblastiach života. Naučiť ich, aby otázkou PREČO prebudili v sebe prirodzenú túžbu mladých ľudí po poznávaní a hľadaní odpovedí na otázku AKO. Nosnou témou hravej vedátorskej súťaže sú základné prírodné živly Oheň – Voda – Vzduch – Zem. Naše dievčatá so cťou reprezentovali našu školu. Pochválila ich aj pani ministerka, ktorá sa festivalu zúčastnila. Ďakujeme dievčatám za reprezentáciu školy aj nášho mesta.
NA CESTE OKOLO SVETA
V nedeľu ráno o siedmej sme sa vybral na východ. Vstávalo sa ťažko, ale keď sme toho tooooľko chceli stihnúť...
Začali sme v Múzeu letectva v Košiciach, kde sme nastúpili do vládneho špeciálu a za chvíľu sme už boli v krajine lega – Bricklandii. Po prezretí úžasných výtvorov sme sa samozrejme pohrali a úspešne zapojili do súťaže- o čo iné ako o lego. A letíme ďalej...Preleteli sme hokejom dýchajúce košické námestie a šup ho do krajiny mrazu a doby ľadovej. Mamuty, soby, tigre šabľozubé nás nezdolali a tak sme o pol siedmej večer „ prileteli „ späť do Revúcej. Síce unavení, ale plní zážitkov.
SÚŤAŽ V SKLADANÍ RUBIKOVEJ KOCKY 2019
Vymysleli sme novú súťaž v skladaní Rubikovej kocky. Ide o mechanický hlavolam, ktorý roku 1974 vynašiel maďarský sochár a architekt Ernő Rubik. Jeho popularita vo svete bola a je nevídaná.
A tak sa 30. apríla stretli v čitárni súťažiaci aj organizátori. Deti z prvého stupňa skladali jednu stranu na čas v dvoch kolách. Starší museli poskladať kocku celú. Mali tri kolá, v ktorých sa meral čas. Najšikovnejšie rúčky a mozgové závity mali bezkonkurenčne bratia Gombárovci, ktorí vyhrali obe kategórie. Víťazi, ako aj všetci zúčastnení získali ocenenie v podobe darčekov.
Víťazom gratulujeme ! Ostatní zúčastnení ešte pocvičia a isto sa o rok stretneme na druhom ročníku tejto zaujímavej súťaži, kde sa rozvíja myslenie, pamäť, ako aj šikovnosť rúk.
EURÓPSKY TÝŽDEŇ FINANCIÍ
Každoročne sa počas jedného marcového týždňa konajú vo viac ako 30 krajinách aktivity na podporu finančnej gramotnosti v Európe. Je to Európsky týždeň financií .
Tohto roku to bol posledný marcový týždeň od 25. – do 31. marca. Pre členov klubu Amavet sme tento týždeň pripravili „ popoludnie s finančnou gramotnosťou“ s prezentáciami a videom o peniazoch a kvízom. Zapojili sme sa aj do medzinárodného Európskeho kvízu o peniazoch, ktorý organizuje Európska banková federácia. Aj keď sme sa v konkurencii 15tich škôl neumiestnili na prvých miestach, s prehľadom sme zvládli všetky otázky a získali nové informácie z oblastí financií.
VODA PRE VŠETKÝCH
Voda je základnou podmienkou všetkého života. Ale v dnešnej dobe sú vodné zdroje vystavené zvyšujúcim sa požiadavkám na spotrebu vody.
Taktiež si musíme uvedomiť, že vodu si musíme nielen ceniť, ale aj chrániť. Každoročne si túto skutočnosť pripomíname aj my. V tento deň sme sa občerstvili viac ako inokedy obyčajnou vodou ochutenou len citrónom, limetkou a mätou (poďakovanie patrí tetám kuchárkam a aj obsluhujúcim 3 žiakom z 9.B triedy). Žiaci 1. stupňa sa zahrali na rybárov. Pre žiakov 5.B a 4.ročníkov pripravila teta ochranárka výstižnú prednášku na tému „voda“ a zaujímavé pracovné listy (ďakujeme pani Ing. J.Šmídtovej, pracovníčke Správy NP MP).
KONFERENCIA MLADÝCH VEDÁTOROV
Máme za sebou premiérový ročník Konferencie malých vedátorov. Túto súťažnú prehliadku žiackych vedeckých projektov zorganizoval Amavet klub, ktorý už desať rokov pôsobí v Základnej škole J. A. Komenského.
Prehliadky sa zúčastnili žiaci od prvého po deviaty ročník. Súťažilo 18 projektov, na ktorých sa podieľala tridsiatka detí. Videli sme nezničiteľnú rímsku korytnačku, robota z Lega, optické klamy, lávovú lampu, dinosaury, dozvedeli sme sa, ako sa šíri zvuk v reproduktore, aká je presná predpoveď počasia v jednotlivých predpovediach počasia, čo je glykemický index a mnoho iných zaujímavostí. Vo výbornej atmosfére žiaci vyše dvoch hodín prezentovali svoje závery na panelovej prezentácii, čo je forma uverejnenia výsledkov vlastnej tvorivej vedátorskej práce, uznávaná vedeckou komunitou po celom svete.
Najlepšie projekty budú náš Amavet klub a Základnú školu J. A. Komenského reprezentovať na Festivale štyroch živlov, ktorý sa uskutoční v piatok 7. júna 2019 v Bratislave, vo vedecko-zábavnom centre Aurélium.
Tento projekt bol podporený z dotácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR „Programy pre mládež 2014 – 2020“, ktorú administruje IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže. Sme hrdí na našich vedátorov.
NA NÁVŠTEVE KLAMÁRIA
Klamárium ukazuje čo prezrádzajú zrakové klamy o ľudskej mysli. Jej autormi sú psychológovia z Akadémie vied ČR. Všetci, ktorí sme výstavu navštívili sme sa mohli dozvedieť akým spôsobom funguje ľudská myseľ pri zrakovom poznávaní sveta a ako môže oklamať.
Vstúpili sme do sveta, kde sa neuveriteľné stáva skutočnosťou, dospelí sa menia na trpaslíkov, guľôčka sa kotúľa na lište do kopca a miznú veci, ktoré ste ešte pred chvíľou na vlastné oči videli. Nechali sme sa oklamať, aby sme sa dozvedeli viac o ľudskej mysli.
Samotnú výstavu tvorí 30 známych i menej známych zrakových klamov. Väčšina z nich má interaktívnu povahu a tak sme sa mohli aspoň na chvíľu stať súčasťou jednotlivých klamov.
Veľkým zážitkom bola návšteva Amesovej miestnosti , kde sa ľudia menia na obrov a trpaslíkov, podľa toho v ktorom rohu miestnosti stoja. Výstava je inštalovaná v Kultúrparku v Košiciach – v bývalých mestských kasárňach.
Naše kroky potom smerovali na náučno – vtipnú výstavu „ Až naprší a uschne „ . Kde sme mali možnosť skúmať jedinečnosť zemskej atmosféry. Videli sme simuláciu, aký vplyv má na svet roztápanie ľadovcov, ocitli sme sa v mračnách búrky , v ľadovom iglú, i vyskúšali sme si ako zneje náš mimozemský hlas.
Bolo to veľmi zaujímavé.
3.MIESTO ROBOHRANIE 2019
Dnes 30.1.2019 sme sa zúčastnili súťaže ROBOHRANIE 2019 na Katedre výrobnej a automatizačnej techniky Fakulty enviromentálnej a výrobnej techniky Technickej univerzity vo Zvolene.
Náš tím LeJAK reprezentovali Leonard Erik Gombár (6.B) a Milan Bukóci (8.B) krásnym 3. miestom. Súťažilo sa v postavení a naprogramovaní čo najzaujímavejšieho robota z budúcnosti. Robot Spikey zaujal štvorčlennú porotu tým, že prejdením po farebných útvaroch vydal rôzne melódie. Absolvovali sme aj nepovinnú časť reklama na sponzorov súťaže, kde náš robot bol unesený autom Volkswagen. So súťaže sme odchádzali s príjemnými pocitmi. Veľká vďaka patrí rodičom Lea Gombára za pomoc pri príprave na súťaž.
MLADÍ PRIATELIA PRÍRODY VO ZVERNICI NANDRAŽ
Učíme sa spoznávať a chrániť prírodu, starať sa o lesnú zver a vtáčiky v zime atď.
Tentokrát sme sa vybrali do zvernice Nandraž. Zvernica je ohradené miesto v prírode, ktoré je prispôsobené na chov divej zveri. Vo Zvernici Nandraž chovajú muflóniu, diviačiu, jeleniu a danieliu zver. Vo zvernici sa nachádzajú posedy, krmelce, soliská, niekoľko prírodne vytvorených bahnísk, ktoré slúžia aj ako prírodné napájadlá pre zver.
ZÁŽITKOVÉ UČENIE V PLANETÁRIU
Predvianočné prípravy sú v plnom prúde, avšak my sme sa rozhodli, že ešte predtým než odídeme na prázdniny, chceme zažiť niečo výnimočné.
Prečo výnimočné? Práve preto, že 17.12.2018 sme takéto učenie chceli vyskúšať, preto sme spoločne navštívili hvezdáreň v Žiari nad Hronom. Planetárium, ako by ste mohli túto hvezdáreň nazvať, má svoje veľké čaro. Ponúkla nám zážitok, kedy sme mohli skúsiť na vlastnej koži, aké to je ocitnúť sa priamo vo vesmíre. Takúto možnosť má jedna z miestností - Hviezdna sála, v ktorej ako by zastal čas a my sme sa nachvíľku ocitli rovno na každej jednej planéte našej slnečnej sústavy. Planetárium ponúka nie len zážitkovú formu astronómie, ale slúži aj ako edukatívny nástroj, ktorý nás vtiahol do svojich tajov orientácie na oblohe, ale aj do zákonitostí priebehu zmien dňa a noci. Z exkurzie si odnášame mnohé nové informácie, ale hlavne zážitky a pocity, ktoré ostávajú v nás.
FIRST LEGO LEAGUE V BANSKEJ BYSTRICI
Piatok 7.12.2018 sme sa zúčastnili regionálneho kola medzinárodnej súťaže FIRST LEGO league v Banskej Bystrici s témou INTO ORBITSM.
Náš tím LeJAK tvorili : Leonard Erik Gombár, Milan Bukóci, Adam Durjančík a Patrik Stoklas. Súťažilo sa v štyroch kolách: robot dizajn, tímová práca, prezentácia výskumného projektu a robot game. V časti Robot Design sme počas 10 minút predstavili nášho súťažného robota, postaveného výlučne z lego kociek. V tímovej práci sme porozprávali o našej príprave na súťaž a súdržnosť tímu sme ukázali v úlohe postaviť najvyššiu vežu zo špagiet. V prezentácií výskumného projektu sme prezentovali, čo sme sa o problematike Oddych vo vesmíre dozvedeli. V Robot Game mal náš robot na hracom stole, ktorý predstavoval simuláciu vesmíru, splniť 15 misií za 2,5 minúty. V prvých dvoch kolách sa nášmu robotovi nepodarilo splniť ani jednu misiu. Ale v treťom kole po zmene hracieho stola na miesto B splnil robot všetky naprogramované misie a so 41 bodmi sme sa dostali na 8. miesto. Zo súťaže sme odchádzali vyčerpaní, ale s nadšením pre budúci ročník súťaže FLL. Veľké poďakovanie patrí rodičom Gombárovcom za pomoc a podporu pri príprave na súťaž a tiež vedeniu školy za umožnenie zúčastniť sa tejto súťaže..
NAŠI TURISTI NAVŠTÍVILI VIANOČNÚ BANSKÚ BYSTRICU
Sobota prvého decembra bola veru mrazivá. Napriek tomu sme sa s turistickým krúžkom vybrali do Banskej Bystrice.
Najskôr nás pútavé rozprávanie lektora v Múzeu SNP sprevádzalo smutnými dejinami našej vlasti. Pochopili sme , že zlo medzi ľuďmi prináša zlo medzi národmi a to krutú vojnu, v ktorej trpia hlavne nevinní.
O to viac sme si potom užívali predvianočnú atmosféru mesta so svojou krásnou výzdobou, vôňami a predvianočnou pohodou.
NAVŠTÍVILI SME VYNOVENÉ BANÍCKE MÚZEUM
Návšteva Rožňavy začala prehliadkou Baníckeho múzea, kde si žiaci pozreli zbierku nerastov, vyťažených v blízkom okolí, flóru a faunu Gemera v prírodovednej časti múzea.
A v baníckej časti múzea, ktoré po rozsiahlej rekonštrukcii otvorilo svoje brány v máji tohto roku, náradie a oblečenie baníkov v minulosti, pece, v ktorých sa tavila železná ruda, odliatky zo železa, vŕtačky a ochranné prostriedky baníkov. Navštívili štôlňu, ale hlavne mali možnosť navštíviť nové vzdelávacie centrum SENTINEL, kde videli jeden z troch parných na svete a parný nákladný automobil Sentinel.
Obidve exkurzie sa nám veľmi páčili, pretože sa dozvedeli množstvo zaujímavých informácií z nášho okolia a znovu sa potvrdilo, že za zaujímavosťami vedy, techniky, prírody nemusíme cestovať ďaleko, nájdeme ich aj v našom bývalom okresnom meste v Rožňave.
FYZIKA VO HVEZDÁRNI V ROŽŇAVE
V prekrásny slnečný ale už zimný deň, 28.11.2018 sme sa vybrali navštíviť zaujímavé miesta v Rožňave.
Návštevu Rožňavy začali vo hvezdárni. Po mnohých rokoch sa tam znovu vrátili, aby prežili fyziku inak, netradične, nie v učebni školy.
Hvezdáreň Rožňava sa nachádza v severnej časti mesta, nad poliklinikou na južnom svahu Kalvárie. V dobe najväčšieho rozkvetu mala hvezdáreň 10 zamestnancov a okolo 10 000 návštevníkov za rok. Po rokoch útlmu, začala hvezdáreň v lete tohto roku znovu vítať návštevníkov, a aj preto tam smerovali naše kroky.
Počas návštevy hvezdárne žiaci získali množstvo informácií o Slnku, planétach našej Slnečnej sústavy. Pozreli si prvý ďalekohľad, ktorý zostrojil G. Galilei. Cez otvor v kupole sa ďalekohľadom pozerali na slnkom zaliatu oblohu. A sľúbili si, že v lete budúceho roku navštívia hvezdáreň a zúčastnia sa pozorovania nočnej oblohy.
AMAVEŤÁCI NA POTULKÁCH PO LONDÝNE
Stali sme sa účastníkmi zájazdu do hlavného mesta Veľkej Británie - mesta Londýn.
Londýn sme si vybrali, hlavne z dôvodu vyskúšať si svoje znalosti z anglického jazyka v tom naj anglickom meste a tiež navštíviť a vidieť zaujímavosti tohto mesta v predvianočnom čase. A zážitkov sme si odniesli veľmi veľa.
Prešli si niekoľko londýnskych pamiatok - Big Ben, Trafalgarské námestie, Oxford streat, Tower bridge, sea land, Winter Wonderland a mnoho iných.
Poďakovanie patrí pani učiteľke Zuzke Kovaľovej, ktorá ich previedla celým Londýnom a celý zájazd zorganizovala. Ďakujeme! O rok možno Paríž ...
IBOBOR V NAŠEJ ŠKOLE
I v tomto školskom roku sme sa v dňoch 12.-16.11.2018 zapojili do informatickej súťaže iBobor.
Súťaže sa zúčastnilo 77 928 súťažiacich z 979 škôl.
Z našej školy to bolo 77 žiakov z 2.A až 9.B.
19 žiaci sa stali úspešnými riešiteľmi iBobra :
Liliana Belánová, Hana Bottová, Natália Liptáková, Jozef Reviľák, Jakub Javorčík, Samuel Kuchta, Martin Siman, Adam Palušák, Róbert Biž, Lukáš Berzéty, Kornélia Chlebušová, Helena Slivenská, Timea Velková, Samuel Novysedlák, Roman Pavlikovský, Lukáš Micski, Sára Beňová a Michaela Galovičová.
Blahoželáme
EXKURZIA DO OSVIENČIMU
V piatok 16. novembra sme sa už tradične, ako každý rok zúčastnili exkurzie do Osvienčimu. Dopoludnia sme navštívili koncentračné tábory Auschwitz, Auschwitz - Birkenau, kde sme si počas prehliadky prezreli vyhladzovací tábor z II. svetovej vojny.
Bol to veľmi silný zážitok pre nás, hlavne, keď sme videli tie hromady vecí patriace zavraždeným ľuďom, ako napr. hrnce, kufre, topánky, zubné protézy atď. Dozvedeli sme sa o podmienkach, v akých tu ľudia žili a boli to skutočne neľudské podmienky. Ľudia do koncentračných táborov cestovali mnohokrát celé dni a noci vo vagónoch pôvodne prevážajúcich dobytok bez jedla a bez vody. Do táborov išli s vedomím, že tam idú za lepším životom a prácou, pritom opak bol pravdou. Téma II. svetovej vojny sa preberá na hodinách dejepisu u žiakov 9. ročníka, preto pre nás deviatakov bolo vhodné zúčastniť sa tejto exkurzie práve v tomto období a prežiť strasti ľudí počas II. svetovej vojny.
NAVŠTÍVILI SME ARBORÉTUM TESÁRSKE MLYŇANY
V utorok 16. októbra 2018 sme sa vydali do botanickej záhrady zameranej na dreviny, tzv. arboréta v obci Mlyňany pri Nitre.
Založil ho uhorský gróf Štefan Ambrózy – Migazzi v roku 1892, ktorý sa už od svojej mladosti veľmi zaujímal o botaniku. Pred kaštieľom, ktorý sa nachádza v arboréte sme mohli vidieť jeho bustu. Vo vnútri budovy boli vystavené okrem iného zbierky motýľov a iného hmyzu.
Nás ale hlavne zaujímal exteriér a napriek tomu, že náučný chodník mal svoje informačné tabule, veľmi cenný bol odborný výklad našej sprievodkyne, ktorá nám poukazovala tie NAJ stromy a kríky záhrady. Určite sme nevideli všetkých 2300 drevín zo Stredomoria, Ameriky či Ázie, no počas našej prechádzky nás zaujali rôzne rododendrony, magnólie či krásne cezmíny. Chodníky mali svoje názvy ako napr. Ambrózyho cesta, anglická či severoamerická cesta. Na tej americkej sme mohli vidieť obrovskú kalifornskú sekvoju, čiže najväčšiu borovicu na svete. Takisto tu rastie nevšedná borovica, ktorej kmeň má farbu maskáčov alebo smrek, ktorého ihličie vonia po citróne... Neodolali sme a ochutnali mini-kiwi a do domácej zbierky sme si doniesli obrovské i ozdobné šišky, či semienko ľaliovníka tulipánokvetého do našej školskej záhrady.
Príjemnými oddychovými miestami boli aj rôzne zákutia so skalkami, či jazierka s besiedkami.
Slnečné jesenné počasie umocnilo krásny zážitok z arboréta, ktoré sa oplatilo vidieť.
RAZ VIDIEŤ JE VIAC, AKO STOKRÁT POČUŤ
Pravdivosť týchto slov si overili členovia turistického krúžku. 18.10. využili posledné slnečné dni tejto jesene a vybrali sa do farbami hýriacich Tatier.
Najskôr navštívili skanzen v Pribyline – múzeum oravskej dediny so svojimi drevenými a kamennými objektmi, kostolom a kaštieľom nás prenieslo do minulosti. Odtiaľ sme popod štít Kriváňa zamierili k mini ZOO pri hoteli Hubert. Najväčšou atrakciou bolo kŕmenie zvieratiek, ktoré boli vďačné nielen za chlebík, ale aj za každé pohladenie. A hurrrá do Veľkej Lomnice. Wild park sa stal oázou zážitkového vyučovanie : videli sme – tigre, levy, pumy, opice, korytnačky, prasiatka..., počuli sme – papagáje, opice, šelmy..., dotýkali sme sa – obrovskej žaby, chameleóna, hada, obrých madagaskarských švábov...
NAŠI „ VYSOKOŠKOLÁCI „ PROGRAMOVALI
V rámci Európskeho týždňa programovania sme sa zúčastnili exkurzie v Technickej univerzite, vo Výskumnom a výučbovom laboratóriu robotiky,
vo Zvolene. Exkurzia sa niesla v duchu workshopu, ktorý pre žiakov pripravila doc. Mgr. Elena Pivarčiová, PhD. Pani docentka oboznámila žiakov s robotickou stavebnicou, z ktorej mali zostrojiť podľa návodu vlastného robota a naučiť sa ho ovládať pomocou aplikácie v mobile. Žiaci pracovali v trojčlenných tímoch. Po oživení robotov prebehla súťaž o najrýchlejšieho robota. Úlohou tímu bolo zostaviť robota tak, aby ovládaním pomocou mobilu prešiel čo najrýchlejšie stanovenú dráhu. V súťaži sa najviac darilo tímu piatakov , ktorí získali sladkú odmenu. Po vyhodnotení súťaže sa nadšenci pre techniku učili zostavených robotov programovať aj na počítači. Žiakom sa práca s robotmi veľmi páčila. Pani doc. Mgr. Elene Pivarčiovej, PhD. patrí veľká vďaka, pretože žiakom odovzdala cenné rady a mala s nimi nesmiernu trpezlivosť. Sme veľmi radi, že sa nám stále viac a viac darí prinášať do vyučovania celý rad zážitkov. Programovanie robotov, aj vďaka daru nášho absolventa Janka Senka, bude pokračovať počas celého tohto školského roka. Programátorov v novembri už čaká prvá veľká skúška – súťaž v programovaní.
ZÁBAVNO – VEDECKÝ PARK VIDA BRNO PLNÝ REVÚCKYCH AMAVEŤÁKOV
Najväčším zážitkom pre všetkých, ktorí sa zúčastnili potuliek po Bratislave a Morave, bola asi návšteva super zábavno – vedeckého parku VIDA BRNO,
Oveľa väčšieho, ako je Aurélium v Bratislave, ktoré bolo naším cieľom v minulom roku. Na ploche skoro 5000 m2 čakalo na nás 170 interaktívnych exponátov. Unikátna stála expozícia je rozdelená do štyroch tematických celkov – Planéta, Civilizácia, Človek a Mikrosvet. V priľahlom Divadle vedy, ktoré je súčasťou parku, sme si mohli užiť živú interaktívnu chemickú šou a tiež pozrieť unikátny 3D film – Predátori. Počas našej návštevy nás sprevádzali „ vedátori „ , ktorí odpovedali na zvedavé otázky našich žiakov. Ocitli sme sa nie v múzeu plnom zaprášených exponátov, ale v modernom interaktívnom prostredí.
Hlavným cieľom návštevy vedeckého parku bolo deťom sprostredkovať zážitky, ktoré v nich prebudia zvedavosť a túžbu dozvedieť sa viac o svete okolo nás. Verím , že sa nám to aj podarilo.
NAVŠTÍVILI MÚZEUM HOLOKAUSTU V SEREDI
Členovia klubu AMAVET mali možnosť počas prehliadky múzea vidieť vystavené dobové dokumenty, fotografie a predmety súvisiace s prenasledovaním Židov na území Slovenska. Vstúpili aj do jedného z vystavených artefaktov, ktorým je dobytčí vagón, v ktorom deportovali Židov do koncentračného tábora Auschwitz. A sami na chvíľu sa ocitli v priestoroch, v ktorých uväznení prežívali posledné dni a hodiny svojho života. Múzeum je aj pamätníkom zavraždeným Židom zo Slovenska, pričom len táborom v Seredi ich prešlo približne 16 000, z ktorých bola väčšina zavraždená počas holokaustu. Návšteva múzea bola pre našich žiakov silným a emotívnym zážitkom a pripomenutím toho, aký krásny a bezstarostný život žijú.
NA CESTE ZA POZNANÍM
Pri potulkách Bratislavou sme navštívili aj skvelé a na Slovensku jedinečné múzeum – Múzeum dopravy Bratislava. Sídli v starej už nepoužívanej železničnej stanici v centre mesta. Skrýva toho mnoho.
Cestnú dopravu prezentuje zbierka od prvých vozidiel, bicykle, osobné a nákladné vozidlá medzivojnového obdobia až po vozidlá 80. rokov 20. storočia. Sú tu aj jedinečné prototypy slovenských automobiliek. Na koľajisku stoja parné, motorové, elektrické rušne a špeciálne vozidlá slovenských železníc. V múzeu nechýba ani ukážka signálnej, zabezpečovacej a oznamovacej železničnej techniky. Každého, ktorého zaujíma technika, jej vývoj od dôb minulých po koniec 20. storočia, si tu nájde mnoho zaujímavých exponátov.
EURÓPSKA VÝSTAVA MODELOV LEGO
Deň detí sme prežili aj v Bratislave, kde sem navštívili prekrásnu najväčšiu európsku výstavu modelov z LEGO. A veru bolo sa na čo pozerať. TITANIC, SAGAN , STAR WARS, ..... a mnoho iného.
NAVŠTÍVILA NÁS ŠERMIARSKA KUMPÁNIA
Zažil sme i netradičnú a veľmi pútavú a zábavnú hodinu dejepisu. Navštívili sme dávnych Slovanov, bojovali sme proti turkom, prežili sme stavovské povstanie, navštívili nás Jánošík a Štúr.
Žiaci videli dobové kostými, historické zbrane aj šermiarske súboje a to všetko počas zábavného divadelného predstavenia, plného humoru ale aj historických faktov.
NÁVŠTEVA Z GOOGLU
Google. Každý ho pozná, každý ho používa. A kto ho tvoril. Aj náš rodák a náš absolvent. Absolvent Základnej školy J. A. Komenského – Ján Senko. Už pred viac ako 20 – timi rokmi, kedy navštevoval našu školu, úspešne programoval.
Programoval si hry na vtedy známych školských počítačoch PMD, PP 01 , ... . Vyhrával všetky prvé programátorské súťaže pre žiakov ZŠ a darilo sa mu aj v matematike. Darilo sa mu aj na strednej škole. Kde sa spolu so svojimi spolužiakmi stali najlepšími mladými programátormi na svete. A možno práve programátorské začiatky v našej škole, úspechy na strednej a vysokej škole mu predurčili budúceho zamestnávateľa – Google. Počas návštevy rodného mesta - Revúcej, navštívil aj svoju prvú školu, kde sa stretol možno aj so svojimi nasledovníkmi – mladými počítačovými nadšencami. Zaviedol ich do tajov možno jedného z najlepších zamestnávateľov na svete – do tajov Googlu – ako sa tam starajú o svojich zamestnancov, ako vzniklo farebné označenie Googlu, čo sa deje s videami na Youtube a hlavne, ako sa dostať medzi zamestnancov Googlu. Veď každý rok sa tam chce dostať viac ako milión záujemcov. A Jankovi z našej školy a z nášho mesta sa to podarilo. Aj keď už v dnešných dňoch v Google nepracuje, prajeme mu veľa pracovných úspechov u nového zamestnávateľa – samozrejme počítačového.Iste o jeho ďalších úspechoch budeme ešte počuť. Ďakujeme mu za návštevu, za veľmi pútavé stretnutie, ktoré iste bude motivujúce pre našich počítačových nadšencov. Aj z malej školy a malého mesta sa dá talentom a usilovnosťou dostať ďaleko. Sme hrdí na našu školu, sme hrdí na našich úspešných absolventov. Ďakujeme
OBJAVUJEME ZÁZRAKY – ALEBO OPTIKA V PRAXI
A už sme opäť vycestovali. Čakala nás Banská Bystrica a v nej galéria. A v galérii zázrak menom Camera obscura.
Už v 5. storočí pred Kr. -čínsky filozof Mo Ti opísal princíp javu, pri ktorom svetlo prechádza malým otvorom do tmavej nádobky a vytvorí obrátený obraz predmetu pred otvorom. A tak sme išli fotiť. Dostali sme malé kovové krabičky, v ktorých bola maličká dierka prelepená čiernou páskou. Vnútri bol fotopapier. Stačilo krabičku položiť, odlepiť pásku, narátať do 20 , zalepiť otvor a...Vo fotokomore sme v tme vybrali z krabičky papier, dali do vývojky a ustaľovača a zázrak bol hotový. Na bielom papieri sa začali objavovať domy, stromy, proste objekty, pred ktoré sme krabičku postavili. Mali sme fotku. Niektorí síce neodhadli úplne čas a tak boli fotky trochu svetlejšie, alebo tmavšie, ale všetky boli úžasné. Veď sme fotili obyčajnou krabičkou, ktorú máme všetci doma, žiadny fotoaparát, žiadny mobil. Kým nám fotky vyschli popozerali sme si bystrické námestie a výstavu historických automobilov.
A tak sme síce nesedeli v laviciach, ale objavili sme zázraky fyziky a krásu histórie.:)
FILMOVALI SME AJ SME STAVALI ROBOTOV
2.3.2018 sme navštívili ďalšie miesta našej republiky. Navštívili sme Banskú Bystricu, Strednú priemyselnú školu Jozefa Murgaša a Strednú odbornú školu informačných technológií,
aby sme sa oboznámili s informačnými technológiami. Videli sme „oživenie“ robotov, tvorbu hraného i animovaného filmu, vytvorenie syntetickej hudby i spracovanie videa. Vyskúšali sme si natáčanie správ, manipuláciu s filmárskymi kamerami, fotenie a úpravu fotiek. Zahrali sme sa na pracovníkov Slovenskej pošty.